مهلت اجرای طرح کهاب جایگاه‌های سوخت تمدید می‌شود

طرح کاهش، هدایت، انتقال و بازیافت بخارات بنزین در جایگاه‌های سوخت، بر اساس قانون هوای پاک تا پایان امسال فرصت داشت، اما به علت تاخیر در اجرای آن، قرار است تمدید شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، در مرحله انتقال بنزین از کامیون های حمل سوخت به یک جایگاه، بخشی از بنزین تبخیر می شود که برای جلوگیری از ورود بنزین و آلوده شدن هوا، طرح کاهش و انتقال آن ها یا همان «کهاب»، اجرایی شود.

 

 

آقای مسعود صادقی یکی از جایگاهداران عرضه سوخت می گوید: طرح کهاب در جایگاه های سوخت سه مرحله دارد که در مرحله نخست آن، دو لوله از کامیون نفتکش به مخزن تخلیه جایگاه متصل می شود، یک لوله برای تخلیه نفتکش و لوله دوم، برای بازیافت بخارات بنزین است.

وی با بیان این که لوله ها از محل تخلیه به مخزن اصلی جایگاه متصل می شوند، گفت: بعد از ورود گازها و بخارات بنزین به مخزن جایگاه سوخت، این گاز به دستگاهی به نام کندانسور منتقل می شود که مربوط به مرحله سوم طرح کهاب می شود.

آقای صادقی ادامه داد: بعد از سرد شدن بخارات بنزین در کندانسور، تبدیل به مایع می شود و دوباره به مخزن جایگاه بر می گردد.

مرحله اول طرح کهاب در بیش از ۹۰ درصد جایگاه های کشورو مرحله سوم آن، در بیش از ۳۰ درصد جایگاه های کلانشهرها اجرایی شده است اما مرحله دوم اجرای این طرح، مربوط به نصب تجهیزات کهاب و تغییراتی در شلنگ ها، نازل ها و دیسپنسرهای موجود در جایگاه های سوخت است که فقط در ۲۵۰ جایگاه از ۴۲۰۰ جایگاه موجود در کشور اجرایی شده است.

آقای رضا نواز سخنگوی صنف جایگاهداران سوخت کشور، درباره علت تاخیر در اجرای طرح کهاب در این جایگاه ها گفت: دو مشکل اصلی در این مورد، مربوط به تدوین نشدن استانداردهای لازم و تامین نشدن منابع مالی است.

برخلاف جایگاهداران که با استناد به ماده ۱۶ مصوبه سال ۹۹ هیئت وزیران، وزارت نفت را موظف به تامین ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای این طرح می دانند، وزارت نفتی ها نظر دیگری دارند؛ آقای فرهاد عبدالله پور مجری طرح کهاب در شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی می گوید: جایگاهداران موظف به اجرای این طرح هستند و ما در کنار آن ها برای این که بتوانیم کمک کنیم، هزینه را به صورت اقساطی پرداخت می کنیم اما این طور نبوده که منابع اولیه را وزارت نفت تامین کند.

وی درباره ابهام در استاندارد بودن تجهیزاتی که تاکنون برای اجرای این طرح در جایگاه ها نصب شده اند هم مدعی است، استانداردهای جهانی رعایت شده و در تدوین استانداردهای ملی هم، تاخیری صورت نگرفته؛ آقای عبدالله پور گفت: از ۱۱ مرداد ۹۹، به مدت ۶ ماه برای تدوین پیش نویس این استانداردها زمان تعیین شده بود که قبل از ۶ ماه، این پیش نویس را به سازمان استاندارد ارائه دادیم.

مدیران سازمان ملی استاندارد، با وی هم نظر نیستند؛ آقای محمدسجاد گازر مدیر دفتر انرژی و محیط زیست سازمان ملی استاندارد می گوید: این پیش نویس دیر در اختیار سازمان ملی استاندارد قرار گرفته است.

حالا مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی از تلاش ها برای تمدید مهلت زمان اجرای این طرح خبر می دهد؛ آقای علی اکبر نژادعلی می گوید:موافقت های ضمنی برقرار شده تا بتوانیم با طولانی کردن مهلت زمانی تخصیص داده شده برای اجرای طرح کهاب، با توجه به چالش های موجود، این کار را به نحو احسن پیاده سازی کنیم.

این اتفاقات در حالی است که طبق مصوبه هیئت وزیران، اجرای کامل طرح کهاب در تمامی جایگاه های سوخت، تنها تا پایان امسال فرصت دارد.