توزیع بنزین یورو ۴ در کلان شهرها ، بویژه تهران

سخنگوی اتحادیه جایگاه داران سوخت در کشور می گوید: در کلان شهرها بنزین معمولی توزیع نمی شود و بویژه در تهران بنزین یورو ۴ توزیع می شود.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما،آقای رضا نواز ، سخنگوی اتحادیه جایگاه داران سوخت در کشور در گفتگو با شبکه دو سیما می گوید: در کلان شهرها بنزین معمولی توزیع نمی شود و بویژه در تهران بنزین یورو ۴ توزیع می شود.

 

سوال: برای ما می فرمایید که در حال حاضر درشهر تهران میزان مصرف بنزین روزانه حدود چند لیتر است؟

نواز: مصرف روزانه بنزین در استان تهران اگر درست یادم مانده باشد حدود ۲۰ میلیون لیتر است ،  از این عدد جالب است که برایتان بگویم استان تهران دو برابر کشوری مثل ترکیه است.

سوال: از این میزان مصرف برای ما می گویید که چه قدرش بنزین معمولی است  یورو۲ و چه قدرش یورو ۴ است؟

نواز: کلان شهرها که ۹۵ درصد یورو ۴ دارند یعنی در کلان شهرها الزام محیط زیستی است که سوخت یورو ۴ توزیع شود و بنزین معمولی هم در تهران نداریم ولی بنزین سوپر با شرایط سینوسی در حال حاضر  بین ۶۰۰ الی ۷۰۰ هزار لیتر از  این به  بنزین سوپر اختصاص دارد.

سوال: چند روز پیش یک آماری داشتیم که مصرف بنزین تهران به ۱۲ میلیون لیتر رسیده است حتی اگر ۱۲ میلیون لیتر باشد شما می گویید ۹۵ درصدش یورو ۴ است و اگر ۲۰ میلیون لیتر هم باشد باز ۹۵ درصد هم یورو ۴ هست ؟

نواز: بله ، در کلان شهرها اصلا بنزین معمولی توزیع نمی شود درحاضر به خصوص  در تهران یورو ۴ توزیع می شود.

سوال: کارکنان جایگاه های بنزین صحبت دیگری دارند یعنی وقتی از آنها می پرسیم که بینزین یورو ۴ است عملا رد می کنند و می گویند نه بنزین یورو ۲ است.

نواز: خوب در حوزه تخصصی شان  نیست ما براساس استاندارد ملی ایران…

سوال: ببخشید متوجه نمی شوم در حوزه تخصصی کارکنان بنزین چی می تواند باشد که شما آن را نمی دانید؟

نواز: ما یورو ۲ الان نداریم یورو ۴ در تهران توزیع می شود و بنزین سوپر. این که کارکنان نظرات شخصی شان را می گویند  من اطلاعی  ندارم ولی  بر اساس استانداردهای ملی که وجود دارد و قانون هوای پاک و الزاماتی که وجود دارد  ۵۰ درصد توزیع کشور یورو ۴ است و در کلان شهرها اصلا یورو ۴ توزیع می شود.

سوال: کنترل کیفیت بنزین همچنان با  سازمان استاندارد است؟

نواز: بله .

سوال: آخرین باری که نمونه برداری ها انجام شده کی بوده ؟

نواز : با خود سازمان ملی استاندارد باید این را صحبت کنید ولی اظهار می کنم که چندین بار نمونه برداری انجام می دهند حالا از انبارهای نفتی و جایگاه های سوختی و معمولا اظهار نظر هم می کنند در مورد کیفیت.

سوال: اعلام کردید که بنزین سوپر در جایگاه ها توزیع می شود اما به هر جایگاهی مراجعه می شود همچنین بنزینی یافت نمی شود علتش چیست بنزین ارائه نمی شود به جایگاه دارها؟

نواز: جایگاه ها که درخواست بنزین سوپر به جایگاه را که همیشه دارند، منتها در طول یکی دوسال اخیر با شرایط سینوسی در ارسال نامنظم روبرو بوده و با افزایش مصرف بنزین در واقع سایر بنزین ها و بنزین های یورو ۴ ، خط های تولید پالایشگاه ها در اختیار جبران این افزایش قرار می گیرد و طبیعتاً سمت تولید بنزین سوپر نرفته اند ، تعمیراتی هم بوده در یکی دو ماه اخیر الان در تهران به صورت متناوب دارند یعنی جایگاه های سوخت مثلا ۱۵ درصد جایگاه های سوخت در تهران این عرضه را انجام می دهند.

سوال : آن هم نامنظم است دیگر یعنی صبح ساعت ۸ بروید باشد اما ساعت ۹ موجود نباشد؟

نواز : بله ، الان وجود دارد ولی موزون نیست و روال به عادی و نرمال برنگشته است.