انقلاب، به وابستگی صنعت نفت کشور پایان داد

تهران- ایرنا- وزیر نفت با بیان اینکه قبل از انقلاب، صنعت نفت و گاز کشور کاملاً وابسته بود، گفت: در آن زمان، کارکنان ایرانی در تولید و صادرات نفت، نقشی نداشتند و امور این صنعت به دست مستشاران خارجی بود، ولی اکنون حتی یک مستشار خارجی در صنعت نفت وجود ندارد.

 

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «جواد اوجی» امروز (پنجشنبه) در همایش تقدیر از تلاشگران سوخت رسانی، با اشاره به سرمای شدید حدود منفی ۲۲ درجه در سال گذشته، اظهار داشت: با تلاش جهادی برای سوخت رسانی در کشور، امنیت انرژی تأمین شد.

اوجی تأمین امنیت انرژی برای مردم را افتخاری بزرگ دانست و افزود: ناترازی ها بخصوص در گاز و فرآورده‌های نفتی از جمله بنزین، حاصل سرمایه‌گذاری نکردن دولت‌های قبل است.

وی ادامه داد: از بعد از انقلاب، در همه دوره‌ها زحمت کشیده شده است، ولی در دولت سیزدهم این زحمات، شتاب بیشتری گرفته است.

وزیر نفت با بیان اینکه قبل از انقلاب، صنعت نفت و گاز کشور کاملاً وابسته بود، گفت: در آن زمان، کارکنان ایرانی در تولید و صادرات نفت، نقشی نداشتند و امور این صنعت به دست مستشاران خارجی از جمله آمریکایی‌ها و اسرائیلی ها بود؛ ولی اکنون حتی یک مستشار خارجی در صنعت نفت وجود ندارد و همه کارشناسان این صنعت ایرانی هستند.

اوجی افزود: در حال حاضر ۹۸ درصد شهرها و بیش از ۸۷ درصد روستاها گازرسانی شده‌اند و در مناطقی هم که گازرسانی نشده، سوخت مایع تأمین می‌شود.

وی با تاکید بر برتری ایران در گازرسانی در مقایسه با روسیه که در ذخایر گازی، اول است، گفت: در کشور ۲۹ میلیون خانوار از گاز بهره‌مند هستند.

اوجی بیان کرد: اگر سرمایه‌گذاری در دوره‌های قبل خوب بود، امروز مشکل ناترازی نداشتیم؛ زیرا هر سال ۵، ۶ درصد افزایش مصرف داریم ولی تولید افزایش نیافته بود و ناترازی ایجاد شد.

وزیر نفت درباره یکی دیگر از اقدامات خوب دولت سیزدهم اظهار داشت: سقف تولید را با سرمایه‌گذاری افزایش دادیم. اگر سرمایه‌گذاری انجام نمی‌شد تولید افزایش نمی‌یافت و امنیت انرژی تامین نمی‌شد.

اوجی گفت: ۱۳۲ پروژه را به ارزش ۲۸.۵ میلیارد دلار در راستای تولید که ارزش افزوده بالایی داشته باشد به بهره‌برداری رسانده‌ایم و ۵۰ پروژه جدید را به ارزش ۴۸ میلیارد دلار شروع کرده‌ایم.

وی با اشاره به رشد اقتصادی حوزه نفت گفت: با کار جهادی و استفاده از همه ظرفیت‌ها، پروژه‌های ناتمام به بهره‌برداری رسید و رشد صادرات داشتیم. بخشی از این درآمدهای ارزی به سرمایه‌گذاری تعلق می‌گیرد و بخشی از آن هم صرف تامین مایحتاج مردم می‌شود.

وزیر نفت با تاکید بر افزوده شدن ۲۱۰ هزار بشکه به ظرفیت پالایشگاه‌ها در دولت سیزدهم، گفت: تلاش می‌کنیم از خام فروشی جلوگیری کنیم.

وی هم راهکار قیمتی و راهکار غیر قیمتی را برای کنترل مصرف در بحث تامین امنیت انرژی ضروری دانست و ابراز امیدواری کرد که امسال با تعمیرات اساسی پالایشگاه‌ها و خطوط انتقال همچنین ذخیره ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب گاز، مشکلی در تامین سوخت وجود نداشته باشد.

به گزارش ایرنا، همایش تقدیر از تلاشگران عرصه سوخت رسانی با حضور جواد اوجی، وزیر نفت، جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، و جمعی از مدیران وزارت نفت در حال برگزاری است.