انحصار در پرداخت‌های الکترونیکی جایگاه‌های سوخت

رئیس صنف جایگاه داران کشور گفت: وضع کنونی پرداخت الکترونیکی بهای سوخت و سامانه هوشمند قابل قبول نیست.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، آقای اسدالله قلیزاده با اشاره به اختلال امروز در بخش پرداخت الکترونیکی بهای سوخت در جایگاه‌های عرضه سوخت گفت: سال‌هاست که قدرت انتخاب شرکت‌های پرداخت الکترونیک بانکی با نگاه فراقانونی از جایگاه داران سلب شده و عده‌ای به این حوزه، سودآور نگاه می‌کنند و تلاش‌های مختلفی از سوی آنان در جهت حفظ این شرایط وجود دارد. همچنین استهلاک بیش از حد قطعات تجهیزات سامانه هوشمند و وضعیت صدور کارت سوخت، مردم و جایگاه داران را کلافه کرده است.
وی افزود: این اولین بار نیست که چنین اتفاقی افتاده و قبلا هم با قطعی و اختلال‌هایی روبرو بودیم که موجب ایجاد صف‌های طولانی برای مردم و زیان ناشی از عدم امکان تسویه حساب با مشتری، به جایگاه داران شده است؛ متاسفانه خدمات به مردم و جایگاه داران قربانی مسائلی شده که از نگاه فراقانونی برآمده است.
آقای قلیزاده ادامه داد: تلاش‌های بانک مرکزی، نهاد‌های دیگر و مجموعه صنفی جایگاه داران، به ویژه در یک سال گذشته برای حضور همه شرکت‌های پرداخت الکترونیک مجوزدار از بانک مرکزی در جایگاه‌ها، به سد مسائل غیرشفاف و انحصارطلبی برخورد کرده و موجب شده مشکلات بیشتر شود و نتیجه دلخواه تاکنون حاصل نشود.
وی بیان کرد: اقدامات حقوقی، قانونی و فنی را با جدیت دنبال میکنیم و هرفرد یا دستگاهی که در مسیر تحقق کیفیت و حذف انحصار قصور یا عدم پاسخگویی داشته باشد را به صورت شفاف به مردم اعلام خواهیم کرد و پیگیری‌های قانونی را هرروز دنبال میکنیم. مردم بدانند جایگاهداران نه تنها مقصر نیستند بلکه از وضعیت موجود سامانه هوشمند و پرداخت الکترونیکی بهای سوخت شاکی اند و زیان میبینند.
آقای قلیزاده افزود: اکثریت قاطع جایگاه‌های سوخت مالک خصوصی دارند و اجازه نمی‌دهیم هیچ شخصیت حقیقی، حقوقی، دولتی و غیردولتی با نگاه خاص، عادی‌ترین اقدام مالی جایگاه که همان پرداخت بهای سوخت توسط مشتری است را انحصار گونه در دست بگیرد.
وی ادامه داد: حق انتخاب با مالک جایگاه است و سازمان‌های متولی ضمن اعلام شرایط به شرکتها، باید مجوز لازم را صادر کنند. همچنین سامانه هوشمند سوخت متعلق به کشور و برای خدمت بهتر به مردم است و طبق الزام بانک مرکزی، همه جایگاه‌های سوخت باید بتوانند بانک و شرکت الکترونیک پرداخت را انتخاب کنند و از طریق اتصال به این سامانه سرویس دریافت کنند.
رئیس صنف جایگاه داران سوخت تاکید کرد: فقط در شرایط رقابتی می‌توان امیدوار بود که کیفیت خدمات رسانی روز به روز بهتر، بومی سازی در سخت افزار و نرم افزار عملیاتی شود و شاهد ورود تکنولوژی نوین و افزایش کیفیت خدمات در این عرصه باشیم.